فرآیند تولید لوله بدون درز

لوله بدون درز در بین انواع لوله ها قوی ترین است زیرا ساختاری همگن در طول لوله دارد.

  • لوله های بدون درز در اندازه و زمانبندی واقعی تولید می شوند. با این حال، محدودیتی در ساخت لوله با قطر بزرگ وجود دارد. لوله های بدون درز به طور گسترده در ساخت اتصالات لوله مانند خم، زانو و سه راهی استفاده می شود.

فرآیند آسیاب سنبه

در فرآیند تولید لوله آسیاب سنبه، شمش فولادی تا دمای بالا در کوره دوار گرم می شود. یک حفره استوانه‌ای که به آن حفره مادر نیز می‌گویند، با کمک سوراخ‌کننده چرخشی و مجموعه‌ای از آرایش غلتکی تولید می‌شود که سوراخ‌کننده را در مرکز بیلت نگه می‌دارد.

قطر بیرونی سوراخ کننده تقریباً قطر داخلی لوله تمام شده است. با کمک، آرایش غلتک ثانویه قطر و ضخامت بیرونی به دست می آید.

فرآیند تولید لوله آسیاب پلاگین  لوله گاز سپاهان api

 تنها تفاوت بین فرآیند آسیاب پلاگ و آسیاب سنبه در این است که در روش سنبه قطر داخلی در یک پاس به دست می آید در حالی که در لوله گاز سپاهان api کاهش چند مرحله ای امکان پذیر است.

فرآیند تولید لوله های بدون درز فورج شده

در فرآیند تولید لوله فورج، شمش گرم شده در قالب آهنگری قرار می گیرد که قطر آن کمی بزرگتر از لوله تمام شده است. یک پرس هیدرولیک چکش آهنگری با قطر داخلی مطابق برای ایجاد آهنگری استوانه ای استفاده می شود.

هنگامی که این آهنگری انجام شد، لوله برای رسیدن به بعد نهایی، ماشین کاری می شود. فرآیند ساخت لوله فورج برای تولید لوله های بدون درز با قطر بزرگ که با روش های سنتی قابل تولید نیستند استفاده می شود. لوله های فورج شده معمولا برای هدر بخار استفاده می شود.

فرآیندهای اکستروژن 

در ساخت لوله اکستروژن، یک بیلت گرم شده در داخل قالب قرار می گیرد. یک قوچ هیدرولیک شمش را به سنبه سوراخ‌کننده فشار می‌دهد، مواد از حفره استوانه‌ای بین قالب و سنبه جریان می‌یابند. این عمل باعث تولید لوله از بیلت می شود.

گاهی اوقات در لوله های تولیدی لوله هایی با ضخامت بالا تولید می شود که به نام توخالی مادر شناخته می شود. بسیاری از لوله های ثانویه تولید شده از این حفره مادر برای تولید لوله هایی با ابعاد مختلف استفاده می کردند.

فرآیند تولید لوله های جوش داده شده 

لوله های جوش داده شده از کویل یا نوارهای پلیت یا ادامه دار تولید می شوند. برای ساخت لوله جوشی، اولین صفحه یا کلاف در قسمت دایره ای به کمک دستگاه خم کن صفحه یا در صورت ادامه فرآیند توسط یک غلتک نورد می شود.

هنگامی که بخش دایره ای از صفحه نورد می شود، لوله را می توان با یا بدون مواد پرکننده جوش داد. لوله های جوش داده شده را می توان در اندازه های بزرگ و بدون محدودیت بالایی تولید کرد. لوله های جوشی با مواد پرکننده را می توان در ساخت خم های شعاع بلند و زانویی استفاده کرد.

لوله های جوشی نسبت به لوله های بدون درز ارزان تر و همچنین به دلیل جوش ضعیف هستند

روش های مختلفی برای جوشکاری لوله وجود دارد.

  • ERW- جوشکاری مقاومتی الکتریکی
  • EFW- Electric Fusion Welding
  • HFW- جوشکاری با فرکانس بالا
  • SAW- جوشکاری زیرپوستی (درز بلند و درز مارپیچی)

فرآیند تولید لوله های فولادی 

در فرآیند لوله (لوله گاز سپاهان api)، صفحه اول به شکل استوانه ای شکل می گیرد و لبه های طولی سیلندر تشکیل شده با جوشکاری فلاش، جوشکاری مقاومتی فرکانس پایین، جوشکاری القایی با فرکانس بالا یا جوشکاری بالا جوش داده می شود. جوشکاری مقاومت فرکانس

فرآیند تولید لوله لوله گاز سپاهان api

در فرآیند جوشکاری لوله گاز سپاهان api از فلز پرکننده خارجی (الکترودهای سیمی) برای اتصال صفحات تشکیل شده استفاده می شود. لوله های لوله گاز سپاهان api بسته به اندازه لوله می توانند یک درز طولی تک درز طولی داشته باشند.